Ngrita
me një status disa paralele dhe krahasova dy robëritë: atë osmane
me atë staliniste. Aty nënvizohej se me 45 vite diktaturë
absolute, ishte arritur megjithatë më shumë se pesë shekuj
Perandori Osmane. I krahasova në kontekstin historik, jo aktual, pra
nga perspektiva dhe përfundova me një parashikim se ajo epokë, nga
historianët e nesërm, do të quhet iluministe dhe po e përsëris
edhe një herë këtë, jo pse kam respekt për diktatorët brutalë
siç ishte Enveri, por historianët e nesërm, nuk do të merren me
emocionet e djeshme, por kryesisht me faktet që ata regjistrojnë
dhe do të numërojnë: arsimimin, akademinë, universitetet,
teatrot, spitalet, rrugët, fabrikat, administratën, ushtrinë
shqiptare, policinë shqiptare, flamurin shqiptar, arkeologjinë,
artin, kulturën dhe shumë arritje tjera.
Natyrisht
ata do të përmendin 6.000 të vrarë, qindra mijëra bunkerë, por
diktaturën nuk do ta veçojnë vetëm si specialitet shqiptar.
Stalini kishte bërë kërdi më të madhe dhe vrarë miliona veta.
Diktaturën kanë lënë pas vete shumë popuj, por edhe urrejtjen
prapa, nga dashuria për të ardhmen! E kishte Gjermania, Italia,
monarkinë absolutiste Franca etj.
U
zhgënjeva shumë me disa reagime me e-mail
dhe disa komente, nga njerëz që i konsideroj të ngritur dhe të
kultivuar. Kundërshtimet e tyre ishin pasojë emocionale, urrejtje
ndaj asaj epoke, çfarë e kuptoj, por faktet, që numërova, nuk
merreshin në konsiderim. Aty artikulohej në një anë pësimi, në
anën tjetër zhgënjimi. (Blokova tri veta, që më ofenduan, jo
vetëm si enverist, por edhe ndryshe siç dinë rrugaçët. Një herë
mund ta bëjë çdo njeri, por jo dy...)
Ja
se si nis letrën e saj një intelektuale e arsimuar në Perëndim:
”Për mendimin tim, ky krahasim tregon një mungesë të etikës
intelektuale dhe i afrohet diskursit populist. Me këtë, dua të
them se është një rezonim tepër i thjeshtë për të qenë i
saktë.“
E
kuptuat? Krahasimi dëshmuaka
“mungesë të etikës intelektuale”
dhe i afrohet “diskursit
populist”,
thua se unë jam politikanë dhe merrem me manipulimin e
popullit. Ai mendim, nga një shkrim me disa faqe, qysh në fillim më
pezullonte lirinë e të menduarit, të shkruarit dhe të
krahasuarit. Dhe, nuk mund të jetë i saktë sipas saj, sepse paska
qenë tepër i thjeshtë. E në të vërtetë, saktësia
gjendet, si edhe e vërteta, mu te rezonimi dhe te artikulimi i
thjeshtë, si te veja e Kolombos për shembull! Ajo zonjë e ngritur
dhe e ndritur, dinë barbarinë dhe kontributin e Enverit, por
kërkon të mos përmenden, duke u bazuar në dëmin. Domethënë
kërkesë për ta zhbërë etikën intelektuale dhe të shprehem
ashtu siç pret shumica! E drejtë është të përmenden të gjitha,
jo vetëm të ligat.
Qortimi
tjetër që nuk ishte i drejtë sipas meje, ishte krahasimi i
diktatorit shqiptar me Hitlerin e Musolinin. Diktatura e Hitlerit
shkaktoi ndarjen e Gjermanisë dhe humbjen e 100.000 kilometrave
katrorë. A mund të krahasohet një diktator i vogël me një
diktator aq të madh? Mundet, por nuk i
qëndron shqyrtimit dhe krahasimit serioz! Po ku ishte mëkati im?
Ndoshta mungesë takti, se për të shkruar, duhet të jem populist
dhe të mendojë konform pritshmërisë së popullit. Duhej të
thosha, thjeshtë ajo epokë ishte diktaturë e tmerrshme dhe çdo të
arritur aty, duhet ta satanizojmë, ose së paku të gënjejmë njëri
tjetrin dhe të mos e përmendim. Pra, kërkohet shpërfillje dhe
injorancë duke flijuar sinqeritetin! Pra kërkohet të shprehem si
populist, sepse sot shumica ka bindje negative, por dje kishte
shumica bindje pozitive. Nuk dua të jem as me shumicën, as me
pakicën, por me faktet që ka prodhuar ai rend i trishtueshëm.
Pas
dy shekujve historianët nuk do të merren me emocionet e sotshme,
por me faktet e djeshme. Kjo ishte arsyeja pse e quajta atë epokë
iluministe, jo pse dua diktaturën!
Statusi
im ishte përpjekje për të parë si do të shkruanin nesër
historianët për atë epokë, reagimet ishin, murkullime të
ndrydhura, formulime të heshtura, të djeshme.
Po
pse unë kam të drejtë kur them se ajo epokë diktatoriale do të
konsiderohet iluministe? Sepse populli shqiptar gati në tërësi
ishte i paarsimuar. Qytetaria nuk ekzistonte. Ishim si në mesjetë
dhe nuk kishim as kanalizim, e as shkolla fillore! Nëse nuk pranoni
argumentet që do të pasojnë, atëherë unë ju kuptoj. Është
përbuzje ndaj asaj epoke me motive vetjake. Kjo është e drejtë,
por jo të urrehet, sepse ka përfunduar. Nuk është më! Urrejtja
zapton dhe dëmton të menduarit racional, rezonim e qartë dhe
diagnostikimin e saktë. Nga ajo derivojnë mendime populiste, por jo
të vërteta e dëshmueshme.
Ja
tani arsyet që më shpijnë te përkufizimi i asaj epoke si
iluministe: para, gjatë dhe pas Revolucionit Francez u vranë 2
milion qytetarë dhe mijëra vetave iu prenë kokat me gijotinë. Në
vitin 1794
edhe Robespierrit, që u përpoq të zbatonte
atë çfarë shkruante Rousseau. Këto janë fakte, që përmenden,
por më shumë përkujtohet ai revolucion për të arriturat, sesa
për masakrat. Kujtohet për rolin iluminist që pati, për
shkëputjen nga obskurantizmi, për dinjitetin, për Liritë dhe të
Drejtat e Njeriut, kundër edukatës autoritare, largimin e
religjionit nga shteti, madje Rousseua ishte edhe kundër
bashkëshortësisë. Pra në atë epokë u vranë aq shumë njerëz,
mirëpo ajo iluminoi jo vetëm Francën, por ushtroi ndikim edhe
jashtë kufijve të saj. Meqenëse mjerimi ishte aq i madh, aq
kolektiv, a duhet t'i hedhim gjitha të arriturat e asaj epoke dhe të
kthehemi në monarki absolutiste? Ta kthejmë pasqyrën para vete: a
duhet të shndërrohemi në analfabetë, sepse diktatori Enver
ndërtoi shkolla? A duhet ta ndryshojmën gjuhën pse Enveri ndikoi
në standardizimin e saj?
Francezët
nuk tmerrohen kur përmenden të mirat nga ai Revolucion. E pse?
Sepse i takon së kaluarës,
por as nuk acarohen nëse përmendet masakrat dhe prerja e
kokave me gijotinë!
Po
pse krahasova osmanizmin me enverizmin? Sepse ishin dy rende
sunduese. Nuk qeverisnin, por sundonin. Sepse
njerëzit mburren me 32 vezirë shqiptarë, gjersa gjuha e atyre
vezirëve, ishte e ndaluar me ligj dhe nuk kishte asnjë shkollë
shqipe. Po të konsiderohen ata vezirë
atdhetarë, atë titull do të meritonte edhe Rrahman Morina!
Një
pyetje krejt diskrete dhe me zë të ulët:
Mendoni vërtetë se në vitet e 50 ishim gati për demokraci? Nëse
po, atëherë kjo mund të hidhet poshtë si vetëmashtrim! Ne edhe
sot nuk jemi gati. Neve para çdo zgjedhjeje, duhet të vijnë nga
bota të na pajtojnë apo të na mbushin mendjen për koalicioni. Ne
jemi edhe sot shoqëri patriarkale dhe armiku më i madh i
demokracisë, është pikërisht ajo, sepse në patriarkalizëm
jetohet në mënyrë tribale, ku edhe shkelja e ligjit, konsiderohet
normale. Në patriarkalizmi nuk lejohet depërtimi i Kushtetutës në
familje!
Qytetërimi
i sotshëm në demokracitë e ankoruara bazohet në dinjitetin e
njeriut, në tolerancë (ne oportunizmin, ose
menefregizmin quajmë
tolerancë), në sinqeritet dhe në
përgjegjësinë për shoqërinë. Kjo garanton paqe, stabilitet dhe
përparim.
Në
një artikulli tek gazeta shekulli para disa viteve pata shkruar se
Enveri duhej dënuar me burg të përjetshëm tri herë. Edhe sot jam
i atij mendimi, por edhe nëse them një mendim populist se periudha
e tij ishte vetëm barbare, vetëm tragjike, vetëm çnjerëzore,
përsëri gjuha letrare, nuk do të zhduket!
Natyrisht
se ndjej keqardhje për ata të vrarë, të internuar dhe të
zhdukur, por nëse duhet të ecim para, nga pasojat duhet të
mësojmë, jo të vegjetojnë të traumatizuar brenda saj, sepse
kështu shkatërrojmë edhe ardhmërinë!
Mendimi më interesant që kam lexuar para disa viteve në internet është
ky: "Për të mirat që i ka bërë vendit Enver Hoxha, i duhej ndërtuar një
përmendore sa Kulla Ajfelit, por për të ligat që ia ka shkaktuar,
duhej varur ai në maje të saj." Dhe, ai shekull ku u masakruan qindra mijëra veta në Francë, hyri në histori si Shekulli i Dritave, Siècle des Lumières!
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen