Para
pesë vjetëve pata marrë një letër, që qysh në zarf, vërehej
se nuk ishte e zakonshme. Shihej se ajo pusullë nuk vinte nga Zyra e
Tatimeve, nuk ishte nga Zyra e Komunikacionit me ndonjë gjobë për
kalimin e kohës së parkimit apo tejkalim shpejtësie, por ishte
letra e parë me atë pamje, që po merrja, edhe atë me një kurorëz
të zezë. E kishte dërguar bashkëshortja e një kolegu me të
cilin kishim bashkëpunuar nja dhjetë vite dhe në ftesë, thuhej se
pas një jave, do të jetë ceremonia e varrimit në orën
njëmbëdhjetë.
Nuk e
kisha parë dy vitet dhe ja tani i kishte ardhur fundi befasisht. Ai
pat ndërtuar shtëpinë e re, kishte dhe dy vajza adoleshente dhe në
punë shkonte me biçikletë. Ishte i gjatë dhe kishte trup atleti.
Madje edhe ushqimin nuk e kishte të zakonshëm, por herë fruta të
thara, herë fara të ndryshme, herë kornfleks, që është
pasardhësi i përsheshit, herë ndonjë fetë të bukës së zezë.
Një herë më pat ofruar dhe refuzova me ironi se nuk isha pëllumb
të ha ato fara, që ia pash në pjatë, ku shtoi pastaj edhe
qumështin.
Zakonisht
në çaste pikëllimi të madh, zhvillohen edhe biseda jo të
zakonshme. Brenda asaj pafundësie pikëllimi, shtëllunge
shpirtërore, lotëve, rezignimi dhe meditimi, luhaten njerëzit si
hije dhe përballen me dhjetëra pyetje pa përgjigje. Ndoshta nuk
ekziston njeri, që gjatë një varrimi, nuk mendon dhe veten të
shtrirë, të mpirë, të zbardhur dhe kortezhin e mërzitur dhe
dëshpëruar rreth vetes. Tek varrimet zakonisht pesha e dhembjes
kuptohet në radhët pas arkivolit: aq sa më pranë tij, aq më shumë
dhembje dhe më të zhytur në paqartësi. Sa më larg arkivolit, aq
edhe më larg dhembjes.
Madje atje nga bishti i kortezheve shqiptare
nuk janë ata që ndiejnë dhembje, por që kanë ardhur për të
fituar ndonjë pikë për vete. Në Gjermani kjo nuk është e mundur
sepse ftohen për ceremoni mortore vetëm ata që mund të ndihen të
pikëlluar atë ditë. Sipas traditës, në Gjermani ftesat u
dërgohen njerëzve, që i vdekuri i ka dashur apo çmuar derisa
ishte gjallë. Vetëm ata. Ngushllimtarët vullnetarë nuk pranohen,
që duan të vijnë gjoja për të ndjerin, por e bëjnë për vete,
duke shpresuar se përfitojnë diçka...
Ishte
punëtor i madh dhe rrinte deri natën vonë në zyrën e tij në
qendër të qytetit. Përkthente kryesisht kontrata për ndërmarrjet
e mëdha. Dhe, meqenëse edhe ai kishte mbaruar studimet e gjuhës
dhe letërsisë frënge, shpesh na zgjasnin bisedat, më shumë se sa
na lejonte koha. Një ditë nuk i kishte kthyer më. Bashkëshortja
ishte alarmuar, kishte telefonuar disa herë, por kot dhe prandaj
kishte nxituar drejtë zyrës. E kishte gjetur përmbysur mbi
tryezën e shkrimit, me kokën mbi tastierë. Vdekje tinëzare, por
edhe e lehtë në njëfarë mënyre, sepse nga një goditje në tru
apo zemër, njeriu vdes ndoshta duke menduar se po i bie të fikët
dhe ikën pa dhembje të mëdha dhe pa vetëdije.
Meqë
nuk kisha marrë kurrë pjesë në një varrim, (në jetë nuk më ka
pëlqyer të shkojë as në dasma as në varrime, arsyen mirëpo nuk
e kam kuptuar kurrë, ndoshta pse dasmat kishin shumë tollovi,
ndoshta pse te varrimet nuk guxoja të kacafytem mendërisht me
përfundimin tim) pyeta fqinjin si të sillem, çfarë duhet të bëjë
dhe sipas udhëzimit të tij futa në një zarf për bashkëshorten e
të ndjerit një shumë parash. Bleva edhe veshje të zeza sipas
rekomandimit të tij.
“Në ceremoni varrimi nuk duhet të ketë
ngjyra të hareshme apo ngjyra që në një farë mënyre mund të
interpretohen ashtu”, më tha ai. “Veshja duhet të përthyejë
pikëllimin edhe përballë familjes së tij.”
Në
testament kishte shkruar se dëshiron të digjet dhe varroset në
urnë. Në një sallë gjendeshim diku dyzetë veta dhe si zakonisht,
ata që përjetonin një dhembje tepër të madhe dhe vështirë të
përballueshme, gjendeshin në radhën e parë. Isha aty në rreshtin
e katërtë nga fundi dhe të gjithë ishin të veshur në zi dhe
herë pas here ngriheshin dhe përshëndeteshin me zotin M. të
shtrirë në arkivol.
Në prapaskenë intonohej një muzikë, që i
ndjeri e kishte parapëlqyer gjersa jetonte. E vështronin, rrinin
disa sekonda, dikush lëvizte edhe buzët duke pëshpëritur diçka
dhe ktheheshin kokulur në vendin e vet. U ngrita edhe unë me një
zotëri që qe ulur pranë meje dhe vepruam si edhe të tjerët.
Gjersa po e vështronim na rrodhën lotët dhe u kthyem në ulëset tona. Zotëria që ishte pranë meje më vështroi dhe ktheu kokën në anën tjetër. Vura re se dëshironte të fliste, por nuk ishte çasti ta pyesja. Sapo pushoi muzika, një zotëri u ngrit dhe lexoi një përkujtimore duke përmendur stacionet dhe sukseset e tija në jetë. Fjalimi tij rriti peshën e pikëllimit, por edhe bëri disi të qartë se jeta vlen të jetohet dhe se çdo ditë është një lloj lindje e re dhe mundësi e re.
Gjersa po e vështronim na rrodhën lotët dhe u kthyem në ulëset tona. Zotëria që ishte pranë meje më vështroi dhe ktheu kokën në anën tjetër. Vura re se dëshironte të fliste, por nuk ishte çasti ta pyesja. Sapo pushoi muzika, një zotëri u ngrit dhe lexoi një përkujtimore duke përmendur stacionet dhe sukseset e tija në jetë. Fjalimi tij rriti peshën e pikëllimit, por edhe bëri disi të qartë se jeta vlen të jetohet dhe se çdo ditë është një lloj lindje e re dhe mundësi e re.
Pasi përfundoi ajo ceremoni,
bashkëshortja e tij dhe dy vajzat u ndalën pranë derës së daljes
dhe ne aty u shprehëm ngushëllimet duke dalë jashtë dhe duke i
lëshuar në dorë nga një zarf. Pas asaj ceremonie, u nisëm drejt
një kafeneje, që ishte nja dyqind metra larg Oborrit të Paqes, siç
e quajnë gjermanët, ku do të mbahej takimi i fundit për të dhe
lamë pas vete zotin M. Atje do të përfundohej ceremonia në
kremator.
Gjermanët
kanë një raport të shëndoshë me vdekjen. Diku pas moshës dyzetë
vjeçare shkruajnë testamentin, por edhe më herët. Nëse jetojnë
vet, atëherë lënë anash parat e ceremonisë së varrimit, paratë
për një ndërmarrje që merret me hedhjen e mobilieve dhe
gjësendeve tjera dhe paratë për drekën për ngushëlluesit, që
ftohen. Nëse ka kursime tjera, atëherë ndahen sipas testamentit të
tij, nëse nuk ka, atëherë siç e ka përkufizuar ligji. Nëse nuk
ka pasardhës, pasuria tij përfundon në arkën shtetit.
U ulëm
përsëri në një tryezë me zotërinë, që qemë ulur rastësisht
pranë njëri tjetrit në sallë.
Ngushëllimtarët po hanin një tortë, pinin një kafe, ose kapuçino
dhe aty përfundonte dreka e mortit dhe tash e tutje, familja nuk
pengohet, por përpiqet ta përpunojë dhembjen e pa penguar nga
jashtë. Shpesh duke shikuar fotografi të tij, duke përkujtuar
vepra të mira të tij dhe duke nisur një periudhë të re të
jetës.
Pas
gjysmë ore ai propozoi të dilnim jashtë dhe u drejtuam tek tryeza
e zonjës. Nga një metër largësi, me përkulje të lehtë
përshëndetëm atë tek një tryezë e rrumbullakët, ku gjendje më
dy gocat dhe të afërmit e vet.
Sapo u
gjendëm në trotuar më tha: “Shtrenjtë shumë, arkivoli ishte
shumë i shtrenjtë. Dhe do të digjet tani...”
- “E
mundur”, thash, “nuk kam idenë sa ka kushtuar.”
- “Me
siguri shumë, ishte i cilësisë së lartë”, shtoi duke ndezur
një cigare. Unë vetëm tunda kokën djathtas.
- “E
dini sa kushton varrimi”, më pyeti dhe
vazhdoi pa pritur përgjigjen time. „Në
Zvicër vdekjen e kanë falas, paguan shteti. Paguajmë tërë jetën
tatime dhe në fund, duhet ta paguajmë edhe mënjanimin tonë. Madje
pllaka e varrit...”
Ngrita
vetëm supet. Në bisedë e sipër më tregoi se kishte konsumuar
14.000
euro për t'i vënë dhëmbët e rinj.
- “Nuk
ju konvenon të vdisni”, i thash.
“Si
?“, më pyeti disi i hutuar.
“Nuk
keni llogari të vdisni. Dhëmbët shumë të shtrenjtë...”
Më pa
në sy duke mbledhur vetullat. Afrova ca kokën
pranë tij dhe i thash: “14.000 euro dhëmbët, disa qindra euro
kostumi, kravata, këpucët, puna e varrmihësve, pllaka, mbishkrimi,
nuk mund çdo njeri t'ia lejoj vetes vdekjen. Më mirë mos
vdisni fare.”
Ai
buzëqeshi lehtë dhe shtoi: “Nuk di si ta bindi veten, më pak
kushton me urnë. Nuk duhet pllaka, nuk duhet varri, e pastaj, nëse
varri nuk mbillet me lule, ngjisin një copë letre tek varri dhe
kështu bezdisin fëmijët. Pastaj, nëse nuk paguhet, pas
pesëmbëdhjetë viteve na zhvarrosin dhe na djegin. Më mirë në
fillim, se pas aq shumë harxhimeve. Unë buzëqesha. „E
pastaj”, vazhdoi ai, “nuk mund assesi të marrë me mend mijëra
krimba e larva të më shëtisin nëpër hundë e veshë...”
Nuk
dita çfarë t'i them, por mendova se çdo fillim ka dhe fundin, si
tek çdo gjallesë, por sikur të linim së paku një mendim pas
vete, që do të ndikonte në përmirësimin e jetës së atyre që
pasojnë pas nesh. Këtë detyrë ka çdo njeri që ka lindur. Një
vepër, një mendim, një fjalë për të cilën ia vlen të
përkujtohet për të mirë. Kjo është arsyeja e jetës: lënia pas
vetes gjurmë vetëm të dobishme për njeriun.
në foto varrim në urnë
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen